Tentoonstelling “Technieken die stoffen doen ontstaan”

29 maart 2019
Stofdeeltjes van Rinie Verhaegh

 

Gisteren zijn we met de kantkring ’t Aemstelkant naar deze tentoonstelling in Museum de Kantfabriek geweest. Eerst deden we de rondleiding langs de kantmachines, altijd leuk die klosjes die langs erlkaar heen draaien. Daarna bekeken we de tentoonstelling. Het eerste stuk was de installatie van Rinie Verhaegh genaamd “stofdeeltjes”. Zie foto hierboven.
Daarna het prachtige stuk “Stof Ontstaat” van de helaas te vroeg overleden Mariet Visser.

Stof Ontstaat van Mariet Visser

 

Ook werk van Ineke de Vries hing er “Vergeten Stof”

Vergeten Stof van Ineke de Vries

 

“Vervlochten” van Mimi Libregts was heel bijzonder. Het ligt niet eteen voor de hand om porcelein en kantklossen te combineren.

Vervlochten van Mimi Libregts

 

Niet alleen kantklossen is een techniek die stof doet ontstaan. Weven doet dat ook. Het gobelin “Toegangspoort” van Jo-Anna Meijer sprak me door het mooie kleurgebruik erg aan.

Toegangspoort van Jo-Anna Meijer

 

Net als de draagbare kunstwerken van Karin Marseille. Op de machine breien met koperdraad en daar dan mooie dingen van maken. Erg knap!

Copperwork van Karin Marseille

Keldervondsten

15 maart 2019
Madame de Pompadour, motief in Binche-kant

 

De werkzaamheden in de kelder zijn nog niet afgerond. Het voordeel daarvan is,dat er opgeruimd wordt. Dan kom je allerlei leuke dingen tegen zoals dit documentje. Het is een uitgave van de Postzegelkring Arbefil, de Kantschool en het Kantcentrum alle te Brugge uit 1989. Waarschijnlijk is het uitgegeven van de uitgifte van de serie postzegels, die op geplakt zijn.Op de voorzijde staat Madame de Pompadour, een bekend Binche-motief uit Brugge, zo genoemd naar de bekende maîtresse van Lodewijk XV.
Binnenin staat een afbeelding van een beeldje van een kantklosster met een gedichtje van Guide Gezelle.

beeldje met gedicht Guido Gezelle

Op de achterkant is apart de derde postzegel geplakt.

postzegel met kant

Ik kwam ook nog een gedichtje van de hand van mijn vader tegen. Dit had hij gemaakt naar mijn kantkloswerk “de Magere Brug.

Een brug brengt ons naar d’ overkant
maar deze brug is enkel kant.
Hij is gemaakt met klosjes
maar ’t werk is nimmer losjes.
Het vraagt een rijp beraad,
ruim 100 spelden, meters draad
een wakker oog, een vaste hand.
Zo kwam deze brug tot stand.

Magere Brug in kant

Het 8e vierkantje is inmiddels af. Even iets anders tussendoor klossen. Dan verder met de 9e en laatste.

8e vierkantje in *#8217s Gravenmoerse kant

De opruimbezigheden gaan nog wel even door. Wie weet wat we nog tegenkomen.


© Gon Homburg. Laatst gewijzigd 4-01-2024